Alimentatia femeii insarcinate de sarbatori – 5 alimente de evitat

Este o traditie ca mesele de sarbatori sa fie cat mai bogate, dar daca esti insarcinata, atunci este nevoie sa ai mai multa grija la ceea ce mananci. Sunt cateva alimente pe care le vei regasi pe mesele de Craciun sau de Revelion, dar pe care Dr. Laura Mustata, medic specialist obstetrica-ginecologie, iti recomanda sa le eviti.

Carnea

Consumul de carne este indicat in sarcina, datorita aportului de proteine, atata timp cat este bine gatita. Cea care este insufiecient preparata, carnea complet cruda, pestele crud sau afumat ori fructele de mare, au risc de toxoplasmoza. Evita consumul de peste-spada, rechin, ton rosu si stiuca deoarece au nivelul ridicat de mercur. Alege in schimb peste care sa aiba mai putin mercur in compozitie precum somonul proaspat (nu afumat), codul sau tonul conservat fara ulei. In perioada sarcinii stai departe si de sushi si de fructele de mare. Desi mancarea pe baza de peste si fructe de mare este o sursa buna de proteine, totusi fructele de mare crude pot fi o sursa de paraziti si bacterii foarte periculoasa. In ceea ce priveste sushi, este recomandat doar daca stii ca pestele crud a fost inghetat mai intai. Altfel, poate dezvolta si sustine bacteria listeria.

Alcoolul, tutunul

Sampanie sau orice bautura, chiar in cantitate foarte mica poate fi daunatoare in sarcina asa ca renunta la orice pahar, fie ca este vorba de vin, bere, cocktail sau oricare alt produs care poata sa contina alcool (spre exemplu bomboanele cu visine si alcool). Evita de asemenea tutunul, fumatul in timpul sarcinii expune copilul la monoxidul de carbon, care limiteaza furnizarea de oxigen si de substante nutritive. Totodata, expunerea la nicotina creste frecventa cardiaca a copilului si reduce miscarile respiratorii ale acestuia.

Ouale crude

Ouale crude sau partial preparate, asa cum sunt regasite in maioneza sau in prajitura Tiramisu, preparate dupa retetele traditionale, au risc de a contamina viitoarea mamica cu salmonella. Evita sa le consumi in perioada sarcinii, iar ca dressing pentru salate foloseste doar lamaie cu sare si ulei de masline. Maioneza din comert, cu toate ca este un produs pasteurizat, deci sigura pentru sanatatea mamei si a fatului, contine insa si aditivi alimentari, iar in sarcina se recomanda consumul moderat al acestora. Se poate pregati, in schimb, maioneza de casa, folosind galbenusuri fierte, atentie insa la cantitate.

Branzeturile

Branzeturile moi (Brie, Camembert, Roquefort, Gorgonzola, feta si branza albastra) sunt delicatese pe mesele de sarbatori. Dar daca ai vazut ambalajul si ai citit cuvantul „pasteurizat” pe el, nu exista nicio garantie ca aceste branzeturi nu sunt facute din lapte crud, care poate contine listeria (bacterie cauzatoare de boli care pot fi extrem de problematice pentru gravide). Iar daca mananci in oras, evita mancarurile cu sosuri de acest tip (de exemplu paste sau pizza quarto formaggi sau muschi de vita cu sos de branza). Aceste branzeturile nobile ar trebuie evitate complet pe toata perioada sarcinii nu doar acum de sarbatori. Vestea buna este ca toate celelalte branzeturi sunt in regula, asa ca nu ezita sa pui pe platoul cu aperitive branza cheddar, halloumi sau parmezan.

Dulciurile peste masura

Poti gusta, dar nu manca in exces dulciuri. In timpul sarcinii este bine sa eviti alimentele bogate in glucide, cum este cozonacul, prajiturile sau ciocolata. Poti opta pentru salate din fructe, budinci din orez sau sorbet.

Leave a Reply

avatar

Articole recente

Scroll to Top

Solicita o programare