Alimentatia gravidei – ce este recomandat si ce trebuie sa eviti sa mananci in timpul sarcinii

Unul dintre cele mai importante lucruri de care trebuie sa tii cont in timpul sarcinii este alimentatia. Desi un lucru relativ simplu, aceasta iti poate influenta sarcina foarte mult.

Faptul ca ai o greutate normala nu inseamna ca mananci sanatos, cum nici faptul ca ai luat cateva kilograme in plus nu inseamna neaparat ceva rau. Este foarte important ca femeia gravida sa incerce sa nu creasca numarul de calorii consumate zilnic si sa evite alimentele hipercalorice. Practic, doar in ultimele 12 saptamani de sarcina este nevoie de un supliment de 200 de calorii, echivalente cu 2 felii de paine.

Ce alimente sunt recomandate in timpul sarcinii?

Ca si in perioada anterioara sarcinii, o dieta sanatoasa nu este axata pe un aliment anume, ci pe diversitate. Totul depinde de cantitatea si tipul de alimentatie ales. Mare parte dintre recomandarile valabile pentru o persoana gravida sunt general valabile: trebuie sa te hidratezi, sa mananci mai multe legume si fructe, putin si des, etc.

In timpul sarcinii ar trebui sa mananci cel putin 5 portii de legume sau fructe pe zi. O portie este formata dintr-un fruct sau o leguma. Acestea sunt componente esentiale ale dietei de sarcina datorita faptului ca sunt principala sursa de vitamine si minerale, dar si fibre. In plus, consumul de fructe si legume ajuta la o mai buna hidratare.

O alta componenta de baza in orice dieta sunt cerealele, de preferat cerealele integrale. Acestea contin carbohidrati, principala sursa de energie a corpului. De asemenea, majoritatea dintre ele contin vitamina B, fier, fibre si diverse alte minerale. Cateva exemple de cereale sunt: orezul brun, secara, orzul, graul, quinoa sau pastele integrale. Acestea ofera corpului senzatia de satietate. Mai poti obtine carbohidrati si din cartofi si alimente bogate in fibre (mazare, linte, fasole).

Proteinele sunt si ele importante in dieta femeii gravide, avand un rol crucial in dezvoltarea fatului. Acestea se pot obtine din carne,produse lactate, oua, peste sau diverse legume.

In mod normal pestele este una din optiunile sanatoase, insa, din cauza cantitatii de mercur depistata in pestele gras (macrou, somon) se recomanda sa limitam consumul la 2 portii/saptamana. Este bine sa evitati pestele oceanic, tot din cauza continutului mare de mercur ce poate afecta fatul. Conservele de ton pot fi consumate circa 4portii/saptamana sau 2 fripturi de ton proaspat pe saptamana. Poti opta pentru crustacee precum crevetii sau peste precum somonul, somnul, pestele Pollock sau pestele local (pastrav, stiuca, biban, dorada, salau, sprot, etc.).

Ce alimente nu sunt recomandate in timpul sarcinii si trebuie evitate?

In primul rand trebuie sa eviti alimentele ce ar putea fi alterate sau contaminate. Infectiile bacterine si parazitare precum Listeria, Salmonella sau Toxoplasmoza pot afecta sarcina si fatul.

Pentru a reduce riscul de Listeria trebuie sa eviti lactatele nepasteurizate cum ar fi branza Camembert, Brie, Blue-cheese-ul sau branza locala neprocesata. Variantele acceptate sunt branzeturile din lapte pasteurizat. De asemenea, pateul si carnea cruda sau insuficient preparata termic, inclusiv mezelurile daca nu au fost preparate prin incalzire pana lapunctual de fierbere, trebuie evitate.

In ceea ce priveste Salmonella, trebuie sa eviti ouale crude si derivate ca: maioneza, cremele, sosurile, etc., precum si carnea de pui si crustaceele insuficient gatite.

In cazul reducerii riscului de Toxoplasmoza, igiena este esentiala. Este foarte important sa ne spalam pe maini dupa ce gradinarim in curte sau punem mana, de exemplu, pe pamant sau chiar si pe mancare, in casa. Fructele si legumele trebuie spalate foarte bine, curatate de coaja, iar carnea gatita bine.

Alte cateva recomandari privind ce ar trebui evitat in timpul sarcinii sunt alcoolul, cofeina in exces si anumite tipuri de ceai.

In cazul in care vrei sa afli mai multe despre alimentatia din timpul sarcinii sau ai nevoie de ajutor privind acest subiect, ne poti contacta oricand folosind datele din sectiunea Contact.

avatar

Articole recente